لا اِکْراهَ فِی الدّینِ قَدْتَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ …
256( بقره )
« در قبول دین اکراه و اجباری نیست به تحقیق راه درست از راه انحرافی
روشن شده است »
یکی جفاهایی که در حق قرآن در طول تاریخ روا داشته شده است تفسیر به رأیی است که برخی از افراد ناآگاه ، بدون توجه به محتوای حقیقی آیات معمول داشته اند . از خیل مفسران بزرگ که بگذریم این امر در بین عوام نیز به اشکال مختلفی مورد سوء استفاده فرصت طلبان، سست عنصران، سطحی نگران و راحت طلبان قرار می گیرد .
از آیاتی که جفا در حق آن روا داشته می شود « آیه الکرسی» می باشد ، وقتی می پرسی چرا نماز نمی خوانی، چرا روزه نمی گیری و صدها چرای دیگر که در مسائل دینی به اصل امر به معروف و نهی ازمنکر گره خورده در پاسخ ، آیه «لااکره …» رامی شنوی سئوال می کنی پس چه دینی داری می گوید : مسلمانم.
یکی از برنامه های سین و روزانه سربازخانه ها، شرکت دسته جمعی درنمازهای جماعت می باشد که متأسفانه برخی از افراد با دستاویز قرار دادن این آیه از شرکت در آن امتناع می ورزیدند ، برخی به این نیت که خود را بایستی پاکیزه سازند و گروهی نیز با عنوان نمودن اینکه جزو پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت می باشند از شرکت در نماز خودداری می کردند .
در مورد گروه اول باید گفت که قرآن وقتی می گوید هیچ اکراه و اجباری نیست عدم اکراه واجبار در پذیرش «اصل دین» است و لاغیر ، به این معنی که تا زمانی که انسان مسلمان نشده و به دین اسلام و مشرّف نگردیده آزاد و مخیّر بوده و هیچ منطق اجبار و اکراهی وجود ندارد ، ولی وقتی انسان اصل دین را پذیرفت و در حصار اسلام قرارگرفت در اینصورت واجب است خود را با آن وفق داده وبه اصول آن مقید گردد و بداند که هرگونه بازگشت به عقب، حکم «ارتداد » خواهد داشت. در مورد گروه دوم که جنب درخود را بهانه می کنند بنابه حکم صریح قرآن چنین افرادی می توانند با تیمم در مسجد حضور یافته و نماز را اقامه کنند. در مورد گروه سوم نیز به این تعداد از برادران اهل تسنّن عرض می کنم در صورتی که علمای اهل سنّت و علمای تشیّع در مورد خواندن نماز در پشت سریکدیگراشتراک نظر داشته و در مورد آن ، فتاوی و نظرات یکسانی دارند و عقلاً اصل وحدت دنیای اسلام و شیعه وسنی نیز چنین امری را اقتضا می کند چرا باید بپرهیزیم ؟ امری که نمود عینی آن را در مراسم حج ابراهیمی و در مسجد الحرام و مسجد النبی به وضوح می بینیم .
آیه های هدایت 37 |
38 آیه های هدایت |
طهارت و پارکی از مقدمات نماز می باشد و از شرایط نماز گزار ، پاکی بدن و لباس می باشد لذا بدون توجه به واجب تر و پرداختن به یک واجب نه تنها عقلی نیست بلکه شارع مقدس نیز آن را نمی پذیرد . و شایسته است هر یگانی گرمابه مجزایی داشته باشد .