خاطرات یک سرباز

کتاب آیه های هدایت نوشته وحید کاظم زاده قاضی جهانی

خاطرات یک سرباز

کتاب آیه های هدایت نوشته وحید کاظم زاده قاضی جهانی

در قاموس مجازات های الهی خشک و تر باهم نمی سوزند

 در قاموس مجازات های الهی

 

خشک و تر باهم نمی سوزند

 

 

 

مَنِ اهْتَدی فَاِنَّما یَهْتَدی لِنَفْسِه وَ مَنْ ضَلَّ فَاِنَّما یَضِلُّ عَلَیها وَ لاتَزِرُ

 

 وازِرَهٌ وِزْرَ اُخْری وَما کُنّا مُعَذِّبینَ‌حتّی نَبْعَثَ رسوُلاً

 

 15 ( اسراء )

 

« هرکس هدایت شود برای خود هدایت یافته و آن کس که گمراه گردد به زیان خود گمراه شده است ( و ضررش متوجه خود اواست ) و هیچکس بارگناه دیگری را به دوش نمی کشد و کسی را به جرم دیگری مجازات نمی کنند و ما هرگز مجازات نخواهیم کرد مگر آنکه پیامبری مبعوث کنیم . »

 

 

     یکی از جملاتی که همواره در طول خدمت نظام وظیفه و از همان ابتدای دوران آموزش بر زبان فرماندهان جاری می شد این بود که آنها می گفتند :« تشویق برای یک نفر، تنبیه برای همه » و متأسفانه در عمل نیز این شعار را پیاده می کردند و به جرم سهل انگاری و کم کاری تعدادی ، بقیه را نیز مشمول تنبیهات خویش  می ساختند . باید اقرار کرد که به عکس آنچه درکوچه و بازار در بین عوام معروف است که می گویند :«آتش که گرفت خشک و تر می سوزد » در منطق عقل و در قاموس مجازات های الهی و تعلیمات دینی ، هیچ بی گناهی به جرم گناه دیگری مجازات نخواهد شد و تنبیه تنها برای فردی است که خطائی مرتکب گردیده است و کسی محق نیست تا دیگران را به سبب خطای دیگری مورد کمترین ضرب و شتم و تنبیه قرار دهد و هیچ آئین نامه و قانون انضباطی نیز نمی تواند آن را ملغی سازد و لازم به ذکر است که این تفکر نیز برگرفته از همان حال و هوای ارتش رژیم سابق را دارد که بایستی برچیده شود .

     اسلام به ما می آموزد که حق حقدار را باید به صاحبش سپرد آنجا که امیرمؤمنان علی (ع) به مالک می گوید : « هرگز نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشند ، زیرا نیکوکاران در نیکوکاری بی رغبت و بدکاران در بدکاری تشویق     می گردند ، پس هر کدام از آنان را براساس کردارشان پاداش ده ».

      به تعبیر قرآن راه از بیراه نموده شده و هرکس مسئول اعمال خویش بوده و ضرر اهمال کاریها و کوتاهی های فردی هرکس ، فقط متوجه همان فرد خواهد بود و این یکی از سنن لایتغیّر الهی است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد